Олімпіада 

ОЛІМПІАДА ШКОЛЯРІВ З БІОЛОГІЇ у 2016-2017 н. р.

8 клас

Для завдань групи А: кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали.

Максимальна кількість балів – 5 б.

Для завдань групи Б: лише при умові повної і правильної відповіді (коли співпадають усі літери правильних відповідей) учень отримує по 2 бали за кожну правильну відповідь.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Для завдань групи В: за кожну правильну відповідь (коли цифра і літера співпадають) учень отримує по 0,5 балів.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Критерії оцінювання практичного туру

Для завдання: кожна правильна відповідь у відповідному стовпчику та рядку оцінюється в 1 бал.

Максимальна кількість балів – 24 б.

Загальна кількість балів теоретичного й практичного турів – 69 б.

 

Теоретичний тур

Завдання групи А

Уважно прочитайте запитання.  Подумайте, який із запропонованих варіантів відповідей є правильним.

Із запропонованих варіантів відповідей вірним є тільки один


 

1. Виберіть твердження, яке характеризує всі вищі рослини:

 

а) мають архегонії;

б) мають зміну поколінь;

в) домінує нестатеве покоління;

г) мають вегетативні органи -  корінь, стебло, листок;

д) утворюють плоди.

2. Стрижневу кореневу систему мають:

 

а) жито й пшениця;

б) конвалія й подорожник;

в) черемша й грицики;

г) ромашка й кульбаба;

д) часник і перстач.

3. Як називається мембрана, що оточує вакуолі в цитоплазмі рослинних клітин:

 

а) тонопласт;

б) плазмолема;

в) цитозоль;

г) тилакоїди;

д) каріоплазма.

4. Яка тканина додаткових коренів вишні бере участь у заживленні ран й утворенні пагонів:

 

   а) ксилема;

   б) епідерма;

   в) флоема;

   г) склеренхіма;

   д) паренхіма.

5. Розділ ботаніки, що вивчає  

   різноманітність та будову плодів:

 

   а) альгологія;

   б) ліхенологія;

   в) бріологія;

   г) карпологія;

   д) мікологія.

6. Розщеплення вуглеводів у клітинах  листків картоплі є результатом:

 

   а) транспірації;

   б) дихання;

   в) мінералізації;

   г) фотосинтезу;

   д) фототаксису.

7. У нижчих грибів, на відміну від  вищих:

 

   а) клітини вкриті клітинною стінкою

   з целюлози;

   б) гіфи без перегородок;

   в) немає мітохондрій;

   г) відсутнє аеробне дихання;

   д) автотрофне живлення.

8. Яка з названих тварин має целом:

 

   а) гідра прісноводна;

   б) корзинка Венери;

   в) палоло;

   г) рапана;

   д) губка бадяга.

9. Яким інфекційним захворюванням характерний трансмісивний механізм передачі:

 

   а) холера, бруцельоз;

   б) скарлатина, коклюш;

   в) чума, туляремія;

   г) правець, гонорея;

   д) ангіна, грип.

10. Як називаються органи рівноваги у медуз:

 

   а) трихоцисти;

   б) статоцисти;

   в) спороцисти;

   г) ропалії;     

   д) таксиси.

 


Завдання групи Б

Уважно прочитайте наступні запитання.

Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними.

У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей вірними можуть бути від одного до п’яти


1.  Укажіть перелік тканин, що належать рослинному організму:

 

а) твірна;

б) епітеліальна;

в) провідна;

г) механічна;

д) покривна.

2.  До комахоїдних рослин належать:

 

а) непентес;

б) дзвінець;

в) очанка;

г) пухирник;

д) росичка.

  3. Хемоавтотрофне живлення притаманне:

 

а) сіркобактеріям;

б) нітрифікуючим бактеріям;

в) ціанобактеріям;

г) зеленим бактеріям;

д) залізобактеріям.

4. Які з рослин належать до монокарпічних:

 

а) морква;

б) горох;

в) суниці;

г) агава;

д) бамбук.

5. Відсутність джгутикових стадій є  характерною ознакою для:

 

а) спірогіри;

б) порфіри;

в) ламінарії;

г) кораліни;

д) філофора.

6. До трубчастих грибів не належать:

 

а) печериця;         

б) підосичник;     

в) маслюк;          

г) глива;   

д) боровик.

7. Білатеральну симетрію тіла мають:

 

а) плоскі черви;

б) скляні губки;

в) сцифоїдні медузи;

г) головоногі молюски;

д) кісткові риби.

8. Органи виділення - метанефридії - мають:

 

а) піскожил;

б) трихінела;

в) дощовий черв'як;

г) нереїс;

д) гострик.

9.Первинну порожнину тіла мають:

 

а) коловертка;

б) аскарида свиняча;

в) стеблова нематода;

г) п'явка кінська;

д) волосоголовець.

10.Фільтраторами є:

 

а) кальмар гігантський;

б) беззубка річкова;

в) ставковик малий ;

г) мідія звичайна;

д) дрейсена.

 


Завдання групи В

Уважно прочитайте наступні запитання.

Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними.

Спосіб відповіді на ці запитання вказано в кожному з них

1.    Установіть відповідність між групою прокаріотів та ознаками, що їм притаманні:

 

1. Бульбочкові бактерії

А. Здатні до хемосинтезу

2. Ціанобактерії

Б. Здатні до фотосинтезу

3. Нітрифікуючі бактерії

В. Здатні до азотфіксації

4. Лактобактерії

Г. Здатні до бродіння

 

Д. Здатні до паразитизму

 

А

Б

В

Г

Д

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

               

 

2.    Установіть відповідність між формою бактеріальних клітин та їх назвами:

1. Паличкоподібні

2. Кулясті

3. Звивисті

4. Комоподібні

 

А. Вібріони

Б. Спірили

В. Пріони

Г. Монококи

Д. Бацили

 

 

         
               

 

3.    Установіть послідовність утворів, які забезпечують виділення кисню з листків клену:

А. Зовнішня мембрана стовпчастих

     клітин мезофіли

Б. Строма хлоропластів

    В. Продихова щілина нижньої

        епідерми листка

Г. Міжклітинники мезофіла

 

А

Б

В

Г

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

4.    Установіть послідовність переміщення органічних речовин для відкладання про запас у тканинах стебла:

А. Флоема лубу

Б. Серцевинні промені деревини

В. Паренхімні клітини серцевини

Г. Клітини мезофілу листка

5.    Установіть відповідність між типом суцвіття та рослинами, які їх мають:

1. Колос

2. Сережка

3. Китиця

4. Зонтик

 

А. Черемха, капуста, конвалія

Б. Подорожник, осока, вербена

В. Вишня, цибуля, часник

Г. Овес, бузок,виноград

Д. Верба, тополя, горіх

 

 

А

Б

В

Г

Д

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

6.    Установіть відповідність між типами плодів та їх визначеннями:

1. Горіх

2. Біб

3. Ягода

4. Яблуко

 

А. Сухий, багатонасінний розкривний плід з насінням, розташованим на стулках

Б. Соковитий однонасінний плід з  дерев'янистим ендокарпієм

В. Соковитий багатонасінний несправжній плід з плівчастими камерами для насіння

Г. Соковитий багатонасінний плід зі  шкірястим екзокарпієм

Д. Сухий однонасінний плід із здерев'янілим оплоднем

 

         

 

 

 

 

 

 


7.    Установіть послідовність руху крові двостулкових молюсків, починаючи із серця:

А. Шлуночок серця з артеріальною кров'ю

    Б. Дві аорти (передня й задня), які розгалужуються на артерії й капіляри в тканинах

В. Рух венозної окисненої крові за допомогою зябрових сердець через зябра

    Г. Рух венозної крові по венах через нирки, де очищується від продуктів обміну

    Д. Рух артеріальної крові по зябрових венах до двох передсердь

 

           

 

8.    Установіть відповідність між гельмінтозами та збудниками, що їх спричинюють:

1. Трихоцефальоз

2. Дракункульоз

3. Ентеробіоз

4. Трихінельоз

 

А. Ришта

Б. Волосоголовець

В. Гострики

Г. Аскарида

Д. Трихінела

 

А

Б

В

Г

Д

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

               

 

9.    Установіть відповідність між відділом вищих спорових рослин та їх особливостями:

1.    Мохоподібні

2.    Плавуноподібні

3.    Хвощеподібні

4.    Папоротеподібні

А. Поява насіння і внутрішнього запліднення

Б. Членисте тіло й відсутність листків

В. Домінування гаметофіта

Г. Тривалий розвиток гаметофіта

Д. Наявність сорусів і вайїв

 

 

         
               

 

10. Установіть відповідність між способом природного розмноження та групою рослин:

1. Стебловими паростками

2. Кореневими паростками

3. Стебловими бульбами

4. Кореневими бульбами

 

А. Обліпиха, бузок

Б. Топінамбур, картопля

В. Пшінка, батат

Г. Суниці, перстач

Д. Осика, тополя

 

 

 

 

 

       

 

8 клас

Практичний тур

Уважно ознайомтесь із наведеними нижче рисунками

Дайте відповіді на запитання

1.      Встановити, які видозміни коренів представлені на рисунках.

2.      Визначити їх характерні ознаки.

3.      Навести приклади рослин, яким притаманні видозміни коренів.

 

 

Назва видозміни кореня

Характеристика

видозміни кореня

Рослини,

які мають цю

видозміну кореня

     1.          

 

 

 

     2.          

 

 

 

     3.          

 

 

 

     4.          

 

 

 

     5.          

 

 

 

     6.          

 

 

 

     7.          

 

 

 

     8.          

 

 

 

 

 

 

ОЛІМПІАДА ШКОЛЯРІВ З БІОЛОГІЇ 2016-2017 н. р. 9 клас

Критерії оцінювання теоретичного туру

Для завдань групи А: кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали.

Максимальна кількість балів – 5 б.

Для завдань групи Б: лише при умові повної і правильної відповіді (коли співпадають усі літери правильних відповідей) учень отримує по 2 бали за кожну правильну відповідь.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Для завдань групи В: за кожну правильну відповідь (коли цифра і літера співпадають) учень отримує по 0,5 балів.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Критерії оцінювання практичного туру

Для завдання: якщо учень правильно вказує збудника захворювання, то отримує по 2 бали за кожну правильну відповідь, а у характеристиці захворювань (шляхи зараження, локалізація, основні ознаки хвороби) кожна правильна відповідь оцінюється в 1бал.

Максимальна кількість балів – 25 б.

Загальна кількість балів теоретичного й практичного турів – 70 б.

 

Теоретичний тур

Завдання групи А

Уважно прочитайте запитання. Подумайте, який із запропонованих варіантів відповідей є правильним. Із запропонованих варіантів відповідей вірним є тільки один

 

1.    Назвіть первинну твірну тканину кореня рослин, яка дає початок паренхімі кореня, камбію й бічним кореням:

а) ксилема;

б) мезодерма;

в) епіблема;

г) перицикл;

д) флоема.

2. Що формується із спор у молодильника озерного:

 

а) спорофіт;

б) одностатеві гаметофіти;

в) зигота;

г) двостатеві гаметофіти;

д) стробіл.

3. Фітонематодами є:

 

а) аскариди;

б) гострики;

в) трихінели;

г) галові нематоди;

д) волосоголовець.

4.    Укажіть назву лишайника, з якого добувають блакитний лакмус:

 

а) леканора;

б) цетрарія;

в) ягель;

г) кладонія;

д) пармелія.

5. Які з одноклітинних тварин не мають пелікули:

 

а) лямблії;

б) сувійки;

в) ночесвітки;

г) корененіжки;

д) інфузорії.

6. З яких видів молюсків Середземного моря одержують цінний барвник -   пурпур:

 

а) мурексів;

б) рапан;

в) устриць;

г) морських гребінців;

д) мідій.

7.    До якої групи речовин належить фібриноген:

 

а) вуглеводи;

б) ліпіди;

в) білки;

г) нуклеїнові кислоти;

д) неорганічні речовини.

8.    Як відбувається живлення хрящів гортані:

 

а) шляхом дифузії з охрестя;

б) шляхом дифузії з кровоносних судин, які проникають всередину хряща;

в) завдяки осмосу з тканинної рідини;

г) з допомогою активного транспорту з лімфатичних судин;

д) шляхом дифузії з лімфатичних судин.

9.    Який вид анемії можуть спричинити отрути певних змій, павуків, бджіл:

 

а) залізодефіцитна анемія;

б) серпоподібно-клітинна анемія;

в) аліментарна анемія;

г) гемолітична анемія;

д) макроцитарна анемія.

10. Укажіть прізвище вченого, який створив теорію гуморального імунітету:

 

а) Л. Пастер;

б) І.І. Мечніков;

в) П. Ерліх;

г) Н. Грю;

д) Р. Гук.

 

 

Завдання групи Б

Уважно прочитайте наступні запитання.

Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними.

У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідейвірними можуть бути від одного до п’яти

 

1.    Радіальну симетрію тіла мають:

 

а) плоскі черви;

б) скляні губки;

в) сцифоїдні медузи;

г) головоногі молюски;

д) кісткові риби.

2.                  З чим пов'язана вища швидкість поділу прокаріотичних клітин порівняно з клітинами еукаріотів:

 

а) відсутністю клітинної стінки;

б) наявність мембранних органел;

в) біосинтез білків відбувається і під час реплікації ДНК; 

г) організація ДНК у вигляді дезоксирибонуклеопротеїдних комплексів;

д) анаеробне дихання.

3.    Хемоавтотрофне живлення притаманне:

 

а) сіркобактеріям;

б) нітрифікуючим бактеріям;

в) ціанобактеріям;

г) зеленим бактеріям;

д) залізобактеріям.

4.    Які з рослин належать до монокарпічних:

 

а) морква;

б) горох;

в) суниці;

г) агава;

д) бамбук.

5.    Укажіть характерні ознаки зародкового мішка квіткових рослин:

 

а) семиклітинний, семиядерний;

б) восьмиклітинний, семиядерний;

в) семиклітинний, восьмиядерний;

г) диплоїдний;

д) гаплоїдний.

6.    Первинну порожнину тіла мають:

 

а) коловертка;

б) аскарида свиняча;

в) стеблова нематода;

г) п'явка кінська;

д) волосоголовець.

7.  Укажіть птахів, занесених до Червоної книги України:

 

а) синиця-ремез, дрізд чорний;

б) ворона чорна, чапля сіра;

в) журавель сірий, ходулочник;

г) горлиця кільчаста, голуб скельний;

д) лебідь малий, орлан-білохвіст.

8.    Епітеліальна тканина переважає у складі:

 

а) серця;

б) слинної залози;

в) шлунка;

г) гіпофіза;

д) язика.

9. Для представників якої раси характерна складка у внутрішньому куті ока:

 

а) європеоїдної;

б) австрало-негроїдної;

в) монголоїдної;

г) екваторіальної;

д) екваторіально-європеоїдної.

10. Визначити ознаки, притаманні венам:

 

а) швидкість крові - близько 0,5 мм/с;

б) швидкість крові - близько 0,2 мм/с;

в) тиск крові від 3 до 8 мм рт ст;

г) тиск крові до 20 мм рт ст;

д) вміст крові близько 67%.

 

 

 

 

 

                 

 

 

9 клас

Завдання групи В

Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. Спосіб відповіді на ці запитання вказано в кожному з них

 

1.    Установіть відповідність категорії, які характеризують місце людини в системі органічного світу:

1. Клас

2. Підклас

3. Ряд

4. Родина

 

А. Хордові

Б. Примати

В. Плацентарні

Г. Ссавці

Д. Гомініди

 

А

Б

В

Г

Д

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

               

 

2. Установіть відповідність між групою прокаріотів та ознаками, що їм притаманні:

1. Бульбочкові бактерії

2. Ціанобактерії

3. Нітрифікуючі бактерії

4. Лактобактерії

 

А. Здатні до хемосинтезу

Б. Здатні до фотосинтезу

В. Здатні до азотфіксації

Г. Здатні до бродіння

Д. Здатні до паразитизму

 

 

         
               

 

3.    Установіть відповідність між мікроелементами та їхнім біологічним значенням:

1. Бор

2. Бром

3. Манган

4. Кремній

 

А. Будує скелет радіолярій, діатомей та тіло хвощів

Б. Заспокійлива дія на організм

В. Впливає на обмін вуглеводів й жирів

Г. Визначає активність ферментів- оксидаз

Д. Входить до складу кісток та емалі  зубів

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

               

4. Установіть послідовність утворів, які забезпечують виділення кисню з листків клену:

А. Зовнішня мембрана стовпчастих клітин мезофіли

Б. Строма хлоропластів

    В. Продихова щілина нижньої  епідерми листка

Г. Міжклітинники мезофіла

 

А

Б

В

Г

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5. Установіть відповідність між типами плодів та їх визначеннями:

1. Горіх

2. Біб

3. Ягода

4. Яблуко

 

А. Сухий, багатонасінний розкривний плід з насінням, розташованим на стулках

Б. Соковитий однонасінний плід з дерев'янистим ендокарпієм

В. Соковитий багатонасінний несправжній плід з плівчастими камерами для насіння

Г. Соковитий багатонасінний плід зі  шкірястим екзокарпієм

Д. Сухий однонасінний плід із здерев'янілим оплоднем

 

 

         

 

6. Установіть відповідність зоологічної науки та об'єкту її вивчення:   

1.       Арахнологія

2.    Карцинологія

3.    Ентомологія

4.    Акарологія

А. Ракоподібні

Б. Комахи

В. Кліщі

Г. Молюски

Д. Павуки

 

 

         
               

 

7.      Установіть відповідність між тваринами та їхніми характеристиками:

1. Єхидна

2. Качкодзьоб

3. Коала

4. Опосум

 

А. Сумчастий ведмідь, який живиться листям евкаліптів

Б. Риючі тварини з жорсткими голками на тілі і довгими кігтями на ногах

В. Єдиний вид сумчастих, що зустрічається в Північній Америці

Г. Сумчаста тварина, яка зникла в зв'язку з діяльністю людини

Д. Тварина, яка веде напівводяний спосіб життя і має плавальні перетинки між пальцями

 

 

         
               

 

8.    Установіть відповідність між

гельмінтозами та збудниками, що їх спричинюють:

1. Трихоцефальоз

2. Дракункульоз

3. Ентеробіоз

4. Трихінельоз

 

А. Ришта

Б. Волосоголовець

В. Гострики

Г. Аскарида

Д. Трихінела  

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

               

 

9.    Установіть послідовність проходження світла через очне яблуко ссавців до сітківки:

А. Лінзоподібний кришталик

Б. Рогівка

В. Райдужна оболонка

Г. Склоподібне тіло

 

 

 

       

 

10.   Установіть відповідність між групою хвороб та назвою хвороби, яка до неї належить:

1.    Хвороби серця

2.    Хвороби вен

3.    Хвороби артерій

4.    Хвороби крові

А. Тромбофлебіт

Б. Анемія

В. Грип

Г. Атеросклероз

  Д. Аритмія

 

 

 

       

 

 

9 клас Практичний тур

Завдання  Заповнити таблицю

 

Назва захворювання

Збудники

Шляхи зараження

Локалізація

Основні ознаки хвороби

Амебна дизентерія (амебіаз)

 

 

 

 

Африканська сонна хвороба

 

 

 

 

Малярія

 

 

 

 

Шкірний лейшманіоз

 

 

 

 

Лямбліоз

 

 

 

 

ОЛІМПІАДА ШКОЛЯРІВ З БІОЛОГІЇ 2016-2017 н. р.  10 клас

Критерії оцінювання теоретичного туру

Для завдань групи А: кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали.

Максимальна кількість балів – 5 б.

Для завдань групи Б: лише при умові повної і правильної відповіді (коли співпадають усі літери правильних відповідей) учень отримує по 2 бали за кожну правильну відповідь.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Для завдань групи В: за кожну правильну відповідь (коли цифра і літера співпадають) учень отримує по 0,5 балів.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Критерії оцінювання практичного туру

Для завдання: кожна правильна відповідь щодо зображеного на рисунку оцінюється в 1 бал, також кожне, правильно визначене позначення, оцінюється в 1 бал.

Максимальна кількість балів – 26 б.

Загальна кількість балів теоретичного й практичного турів – 71 б.

Теоретичний тур

Завдання групи А

Уважно прочитайте запитання. Подумайте, який із запропонованих варіантів відповідей є правильним. Із запропонованих варіантів відповідей вірним є тільки один

 

1.  Як називаються сорти малини, які цвітуть і плодоносять кілька разів протягом вегетаційного періоду:

 

а) рудеральні;

б) ремонтантні;

в) ювенільні;

г) геліофільні.

2.  Укажіть батьківщину картоплі:

 

а) Африка;

б) Південно-Східна Азія;

в) Південна Америка;

г) Південна Європа.

3.  Яке значення має формування трубчастого та пластинчастого гіменофорів шапкових грибів:

 

а) збільшують поверхню, на якій розвиваються спори;

б) збільшують поверхню поглинання вологи з повітря;

в) збільшують поверхню фотосинтезу;

г) підвищують механічну міцність шапки шапкового гриба.

4.  Плід «яблуко» має рослина:

 

а) горобина;

б) алича;

в) шипшина;

г) глід.

5.  Назвіть вченого, який встановив подвійну симбіотичну природу лишайників:

 

а) К. Лінней;

б) А. ван Левенгук;

в) Ч. Дарвін;

г) С. Швендерер.

6.  Які з груп тварин є вторинноротими:

 

а) голкошкірі, хордові;

б) кишковопорожнинні, губки;

в) плоскі, круглі й кільчасті черви;

г) молюски, членистоногі.

7. Які з молюсків є проміжними хазяями

    для печінкового й котячого сисунів:

 

а) дрейсена й фіза;

б) ставковик і бітінія;

в) мідії й устриці;

г) беззубки й скойки.

8.  Стадія транскрипції, у якій відбувається розплітання ДНК і зв'язування РНК-полімерази з геном-промотором, - це:

 

а) термінація;

б) елонгація;

в) ініціація;

г) сплайсинг.

9. Назвіть гормон мозкового шару надниркових залоз, який здійснює гуморальну регуляцію роботи серця, забезпечуючи симпатичний вплив:

а) ацетилхолін;

б) альдостерон;

в) тестостерон;

г) адреналін.

10. Яку реакцію має шкірне сало сальних залоз, що й визначає бактерицидні властивості цього секрету:

 

а) рН = 3;

б) рН = 5,5;

в) рН = 7;

г) рН = 8-9.

 


 

Завдання групи Б

Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей вірними можуть бути від одного до п’яти

 

1.  Непарноперистоскладні листки мають:

 

а) біла акація;

б) жовта акація;

в) шипшина корична;

г) горобина червона;

д) горох посівний.

2.Визначте рослини, що мають паралельне жилкування:

 

а) шипшина, лисохвіст;

б) пшениця, пирій;

в) рис, тимофіївка;

г) черемша, грицики;

д) ковила, ячмінь.

3.  До відділу Папоротеподібні належать:

 

а) орляк звичайний;

б) ефедра двоколоскова;

в) щитник чоловічий;

г) сальвінія плаваюча;

д) нефролепіс

4.  Фермент ентерокіназа, що виділяється слизовою оболонкою тонкої кишки активізує:

 

а) амілазу;

б) трипсин;

в) хімотрипсин;

г) ліпазу;

д) пепсин.

5.    З чим пов'язана вища швидкість поділу прокаріотичних клітин порівняно з клітинами еукаріотів:

 

а) відсутністю клітинної стінки;

б) наявність мембранних органел;

в) біосинтез білків відбувається і під час реплікації ДНК;

г) організація ДНК у вигляді дезоксирибонуклеопротеїдних комплексів;

д) анаеробне дихання.

6.  Обрати ознаки, що характеризують аскорбінову кислоту:

 

а) добова норма 1-2 мг;

б) належить до вітамінів;

в) в організмі людини не синтезується;

г) підвищує імунну опірність;

д) нестача призводить до захворювання на цингу.

7.       Укажіть птахів, занесених до Червоної книги України:.

 

а) синиця-ремез, дрізд чорний;

б) ворона чорна, чапля сіра;

в) журавель сірий, ходулочник;

г) горлиця кільчаста, голуб скельний;

д) лебідь малий, орлан-білохвіст

8.  Жовч:

 

а) утворюється клітинами печінки;

б) містить білірубін;

в) має кислу реакцію (рН = 1-2);

г) виділяється у дванадцятипалу кишку;

д) під її впливом відбувається емульгація жирів.

9.  Укажіть твердження, яке не буде критерієм для визначення свідомості:

 

а) здатність виділяти з інформації, що надходить, найважливіше і зосереджуватися на цьому;

б) здатність до прогнозування, очікування, оцінки дій;

в) усвідомлення серед оточуючих лише себе;

г) сприйняття культурних цінностей;

д) емоційна стриманість.

10. Яка з властивостей відрізняє клітинну стінку від плазматичної мембрани:

 

а) вибіркова напівпроникність;

б) нездатність регуляції транспорту речовин;

в) самоскладання;

г) динамічність;

д) утворює надмембранний комплекс.

 

 

Завдання групи В

Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. Спосіб відповіді на ці запитання вказано в кожному з них

 

1.         Установіть відповідність між біосистемою та рівнем організації, до якої вона належить:

1. Озеро

2. Гепатоцит

3. ДНК і РНК

4. Фукус

 

А. Молекулярний рівень

Б. Клітинний рівень

В. Організмовий рівень

Г. Екосистемний рівень

Д. Популяційно-видовий рівень

 

 

         
               

 

1.    Установіть відповідність між біологічно-активною сполукою та її біологічним значенням:

1.    Токофероли

2.    Ферамони

3.    Тимозин

4.    Стрептоміцин

А. Приваблює особин протилежної статі у комах

Б. Вплив на репродуктивну систему

В. Регуляція розвитку Т-лімфоцитів

Г. Відлякування рослинами комах-шкідників

Д. Пригнічення розвитку мікроорганізмів

 

 

         

 

2.    Установіть послідовність проходження світла в хлоропластах:

А.Каротиноїди і хлорофіли фотосистем

Б. Строма

В. Тилакоїди гран

Г. Поверхневий апарат із двох мембран і міжмембранного простору

 

 

     

 

3.    Установіть послідовність подій у становленні біології:

А. Сформульовано клітинну теорію будови організмів

Б. Створено першу класифікацію тварин, закладено основи порівняльної анатомії

В. Відкрито модель просторової структури ДНК

Г. Закладено основи сучасної систематики, запроваджено бінарну номенклатуру

 

 

     

 

4.    Установіть відповідність між видозмінами пагона та рослинами, яким вони властиві:

1. Філокладії

2. Бульба

3. Колючки

4. Кореневище

 

А. Глід, терен, обліпиха

Б. Топінамбур, кольрабі

В. Жовтець повзучий, ірис, осока

Г. Тюльпан, часник

Д. Рускус, аспарагус

 

 

         
               

 

5.    Установіть відповідність структури нефрона з її особливостями будови:

1. Приносна артеріола

2. Виносна артеріола

3. Петля Генле

4. Ниркові тільця

 

А. Утворені сечозбірними трубками

Б. Утворює мальпігіїв клубочок

В. Утворює вторинну капілярну сітку

Г. Розташована між сечовими  канальцями

Д. Утворені капсулами й клубочками

 

 

         
               

 

6.    Установіть відповідність між прізвищами вчених та їхніми відкриттями:

1. М.І. Лунін

2. Х. Ейкман

3. К. Функ

4. О.В. Палладін

 

А. Довів роль вітамінів у виникненні захворювання бері-бері

Б. Виділив у чистому вигляді з висівок рису речовину, які дав назву «вітамін»

В. Синтезував аналог вітаміну К («вікасол»), який сприяє припиненню кровотечі

Г. Встановив необхідність вітамінів для життя

Д. Відкрив властивість цитрусових попереджати цингу

 

 

         

 

7.    Установіть послідовність проходження фаз зсідання крові:

А. Протромбін - тромбін

Б. Фібриноген - фібрин

В. Тромбоцити - тромбопластин

Г. Тромб - фібринолізин

 

 

     

 

8.    Установіть відповідність органели та вчених, які їх відкрили:

1. Ендоплазматична сітка

2. Лізосоми

3. Сітчастий апарат

4. Рибосоми

 

А. К. де Дюв

Б. Р. Альтман

В. К. Портер

Г. Д. Паладе

Д. К. Гольджі

 

 

         
               

 

10. Установіть відповідність між ферментом та його значенням для людини:

1. Пектинази

2. Колагенази

3. Папаїн

4. Рестриктази

 

А. Видалення зубного нальоту в складі   зубних паст

Б. Освітлення фруктових соків

В. Розрізання молекул ДНК в генній інженерії

Г. Для виготовлення сиру

Д. Омолоджування шкіри в складі кремів

 

 

         
               

 

 

 

10 клас

Практичний тур

Завдання

Уважно ознайомтесь із наведеними нижче рисунками.Визначити, що зображено на рисунках

 та підписати позначення до них

 

 

Рис.1

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

Рис.2

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

Рис.3

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

Рис.4

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

7.

 

ОЛІМПІАДА ШКОЛЯРІВ З БІОЛОГІЇ 2016-2017 н. р. 11 клас

Критерії оцінювання теоретичного туру

 

Для завдань групи А: кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали.

Максимальна кількість балів – 5 б.

Для завдань групи Б: лише при умові повної і правильної відповіді (коли співпадають усі літери правильних відповідей) учень отримує за кожне завдання по     2 б.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Для завдань групи В:  за кожну правильну відповідь (коли цифра і літера співпадають) учень отримує по 0,5 б.

Максимальна кількість балів – 20 б.

Критерії оцінювання практичного туру

Для завдання: за правильно складений родовід - 10 балів, за розв’язання задачі  та пояснення виконуваних дій –  10 балів, за оформлення розв’язку та запис відповіді – 5 бали.

Максимальна кількість балів – 25 б.

Загальна кількість балів теоретичного й практичного турів – 70 б.

Теоретичний тур

Завдання групи А

Уважно прочитайте запитання. Подумайте, який із запропонованих варіантів відповідей є правильним. У завданнях цієї групи з чотирьох варіантів відповідей вірним є тільки один

1.        До фітогормонів, за допомогою яких дійснюється гуморальна регуляція рослин, належать:

 

а) інсулін, глюкагон;

б) гібереліни, ауксини;

в) адреналін, альдостерон;

г) екдизони.

2.        Укажіть назву живих без'ядерних видовжених рослинних клітин, що слугують для проведення органічних сполук:

а) трахеї;

б) трахеїди;

в) склереїди;

г) ситоподібні трубки

3.        Яка унікальна властивість відрізняє віруси від усіх інших відомих організмів:

 

а) абсолютний паразитизм;

б) дуже малі розміри тіла;

в) різноманітність організації їхнього генетичного матеріалу;

г) здатність до еволюції.

4.        У якої з тварин відбувається процес утворення нейрули:

 

а) актинія;

б) хрущ травневий;

в) тридакна велетенська;

г) акула тигрова.

5.        Як називаються зяброві органи хімічного чуття у молюсків:

 

а) сенсили;

б) статоцисти;

в) осфрадії;

   г) амфіди.

6.        Який іх представників лускокрилих занесений до Червоної книги України:

 

       а) дибка степова;

  б) мнемозина;

  в) джміль пахучий;

г) турун кримський.

7.    У матері І(0) група крові, а в батька -ІV(АВ). Яка ймовірність появи дітей з ІІ(А) групою крові:

 

а) 25%;

б) 50%;

в) 75%;

г) 100%.

8.    Який з названих процесів не характерний для гаметогенезу:

 

а) мітотичний поділ клітин;

б) мейотичний поділ клітин, синтез ДНК;

в) редукція хромосом;

г) утворення зиготи.

9. Наслідком яких мутацій є поява у людини таких хвороб як альбінізм, фенілкетонурія, галактоземія:

а) генних;

б) хромосомних;

в) геномних;

г) індукованих.

10.Укажіть прізвище вченого, який відкрив хемосинтез:

 

а) В.І. Вернадський;

б) С.Г. Навашин;

в) С.М. Виноградський;

г) О.О. Ковалевський.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання групи Б

Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей вірними можуть бути від одного до п’яти

1.    Агар-агар добувають з:

 

а) спірогіри;

б) порфіри;

в) ламінарії;

г) кораліни;

д) філофора.

2.Укажіть характерні ознаки зародкового мішка квіткових рослин:

 

а) семиклітинний, семиядерний;

б) восьмиклітинний, семиядерний;

в) семиклітинний, восьмиядерний;

г) диплоїдний;

д) гаплоїдний.

3.З чим пов'язана вища швидкість поділу прокаріотичних клітин порівняно з клітинами еукаріотів:

а) відсутністю клітинної стінки;

б) наявність мембранних органел;

в) біосинтез білків відбувається і під час реплікації ДНК;

г) організація ДНК у вигляді дезоксирибонуклеопротеїдних комплексів;

д) анаеробне дихання.

4.  Шляхом партеногенезу розмножуються:

 

а) мураха руда;

б) комодський варан;

в) терміт;

г) тарган чорний;

д) попелиця.

5.    Органи виділення - метанефридії - мають:

 

а) піскожил;

б) трихінела;

в) дощовий черв'як;

г) нереїс;

д) гострик.

6.До гігрофітів належать:

 

а) будяк, стапелія;

б) латаття, очерет;

в) підмаренник, цирцея;

г) рис, росичка;

д) аспарагус, агава.

7. Жовч:

 

а) утворюється клітинами печінки;

б) містить білірубін;

в) має кислу реакцію (рН = 1-2);

г) виділяється у дванадцятипалу кишку;

д) під її впливом відбувається емульгація жирів.

8. Визначіть ознаки, притаманні венам:

 

а) швидкість крові - близько 0,5 мм/с;

б) швидкість крові - близько 0,2 мм/с;

в) тиск крові від 3 до 8 мм ртст;

г) тиск крові до 20 мм ртст;

д) вміст крові близько 67%.

9. Чому закономірності, сформульовані Г.Менделем, не справджуються у бджіл та рослини, яка називається нечуйвітром:

а) у них відсутнє статеве розмноження; 

б) це поліплоїдні види;

в) спадковість у цих видів пов'язана з нуклеоїдом;

г) розмноження у них відбувається за допомогою партеногенезу;

д) розвиток нового організму відбувається з незаплідненої яйцеклітини.

10. У процесі органогенезу з мезодерми формуються зачатки:

 

а) скелета;

 б) мускулатури;

   в) кровоносної системи;

   г) плевра;

д) епідерміс шкіри.

 

 

Завдання групи В

Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. Спосіб відповіді на ці запитання вказано в кожному з них

1.       Установіть послідовність стадій циклу відтворення хвоща польового, починаючи зі спорофіту:

А. Формування шляхом мейозу спор у  стробілах

Б. Проростання спор у одностатеві гаметофіти

В. Утворення із оболонки спор гігроскопічних пружинок-елатер

Г. Формування гамет та запліднення

 

 

 

     

ооо

 

 

 

 

 

1.    Установіть послідовність процесів у мейозі ІІ:

А. Фаза розташування двохроматидних хромосом на екваторі

Б. Фаза деспіралізації однохроматидних  хромосом

В. Фаза спіралізації двохроматидних хромосом

Г. Фаза розходження однохроматидних  хромосом до полюсів клітин

 

 

А

Б

В

Г

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

3.    Установіть відповідність між назвою та органом, що їй відповідає:

1. Хеліцери

2. Мандибули

3. Антенули

4. Педипальпи

 

А. Нижні щелепи раків

Б. Короткі вусики раків

В. Довгі вусики раків

Г. Перша пара кінцівок павуків

Д. Друга пара кінцівок павуків

 

А

Б

В

Г

Д

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

               

 

4.      Установіть відповідність між тривіальною назвою лишайника та назвою роду, до якого він належить:

1. Оленячий мох

2. Дубовий мох

3. Ісландський мох

4. Бородатий мох

 

А. Цетрарія

Б. Уснея

В. Евернія

Г. Ксанторія

Д. Кладонія

 

А

Б

В

Г

Д

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

               

 

5.    Установіть відповідність між хворобами ока та структурами, які зазнають порушення:

1. Дальтонізм

2. Куряча сліпота

3. Катаракта

4. Кератит

 

А. Кришталик

Б. Палички сітківки

В. Колбочки сітківки

Г. Рогівка

Д. Склисте тіло

 

А

Б

В

Г

Д

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

               

 

6.    Установіть послідовність процесів, за яких венозна кров легеневих капілярів насичується киснем:

А. Дифузія кисню з альвеолярного  повітря у кров

Б. Надходження повітря в легені

В. Утворення в крові оксигемоглобіну

Г. Змішування атмосферного повітря з альвеолярним

 

 

А

Б

В

Г

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

7.      Установіть відповідність між типом темпераменту та окремими ознаками характеру:

1.    Сангвінічний

2.    Флегматичний

3.    Холеричний

4.    Меланхолічний

А. Емоційна стриманість, наполегливість

Б. Емоційна врівноваженість, енергійність

В. Висока емоційність, пасивність

Г. Слабка емоційність, вразливість

Д. Підвищена емоційність, гарячкуватість

 

А

Б

В

Г

Д

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

               

 

8.      Установіть послідовність, яка відображає взаємозв'язок нервової системи та надниркових залоз:

А. Кортикостероїди кіркового шару надниркових залоз

Б. Вплив на всі види обміну речовин, імунітет, статеве дозрівання, тощо

В. Кортикотропін-рилізинг-гормон гіпоталамуса

Г. Кортикотропін гіпофиза

 

 

А

Б

В

Г

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

9.      Установіть відповідність між назвою міжвидового гібрида з видами,які їх утворили:

1.    Бістер

2.    Лігр

3. Мул

4. Ішак

А. Гібрид між левом-самцем і тигром-самкою

Б. Гібрид між самкою віслюка і самцем коня

В. Гібрид білуги і стерляді

Г. Гібрид яка і великої рогатої худоби

Д. Гібрид між самкою коня і віслюком-самцем

 

 

А

Б

В

Г

Д

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

10.   Установіть відповідність між генами та їх функціями:

1. Ген-регулятор

2. Ген-промотор

3. Ген-оператор

4. Ген-термінатор

 

А. Є сигналом для завершення транскрипції

Б. Є сигналом для початку транскрипції

В. Регулює активність оперона

Г. Визначає швидкість синтезу іРНК

 Д. Кодує інформацію про білок-репресор

    

 

А

Б

В

Г

Д

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

11 клас

Практичний тур Завдання

Розв’язати задачу

     У хлопчика - кучеряве волосся. Його мати має хвилясте волосся, а батько - кучеряве. В обох дідусів хвилясте волосся, а в обох бабусь - кучеряве.

Визначити, яка вірогідність народження наступної дитини із хвилястим волоссям та дитини з прямим волоссям, якщо ген кучерявого волосся не повністю домінує над геном прямого волосся.

Скласти родовід та встановити генотипи всіх осіб.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________